Описание на усилвател с DSP за вграждане за басови тонколони - SUB1200

Основни параметри на модула:

RMS 1200W / 8 ома
Балансиран вход XLR или 6.3мм жак
Входен импеданс - 20 килоома
Вх. Чуствителност - 0.775V - регулируема
Чест. обхват - 20 - 150Hz - максимални граници - хардуерно ограничено(от платката)
Клас D
Вградено DSP с два вида управление -
ръчно чрез джойстик - с приоритет - управлява основни параметри бързо и лесно 3 режима
USB за връзка с компютър - чрез конкретна програма - пълно управление на АЧХ,x-over,limiter,delay и други
Охлаждане - пасивно и чрез вентилатор

Принцип на работа и хардуер:
Басовия усилвател е съставен от 2 отделни еднакви усилвателя свързани в бридж режим(мостово).
Всеки басов усилвател е проектиран за 600W/4ома и е изграден с известната интегрална схема IPS2092.
Тактовата честота е 400kHz - като крайните транзистори са известните полеваци IRFB4227.
Усилвателния модул не е предвиден да работи на 4 ома - той работи само на 8 ома.
Следователно може да се вгражда във всякакви единични басови тонколони а не в двойни.
Захранващото напрежение на всеки от двата усилвателя е +/_80V
На практика този 600 ватов усилвател е известен и изпитан с годините - който в нашия случай е свързан в бридж един път за удвояване на мощността,но втори път и заради голямата скорост на нарастване, което е много важно за баса.На практика това гарантира бърз и мощен "ритник".
Захранването е изпълнено с IR2156 по стара и изпитана схема с автоматично регулиране и със следене на изходния ток - това е допълнителна застраховка срещу евентуални проблеми.
На практика мощноста от 1200 вата е ограничена от захранването(следи се постоянно) а не толкова от усилвателите.
Това са много добри параметри - при измерванията на изхода на модула има 97-98 V еф. при правилна(неизкривена) синусоида - това е огромна сила.
На практика тези почти 100 волта с лекота захранват и най мощните 18 инчови баси като на RCF,BMS,Faital, и други.
В същото време понеже е в мостова схема - удара е много бърз и мощен.И това при баса веднага се усеща.Мостовата схема има много предимства - разпределя се мощноста между двата усилвателя и захраването няма нужда да е високоволтово.А когато захраването не превишава 90-100V - проблемите рязко намаляват и надежността се увеличава.

DSP на усилвателния модул :
Вградения DSP модул позволява няколко режима на работа.
За масовия случай - в паметта са заложени фабрични настройки на 3 различни режима с различни АЧХ - LIVE,DJ,Music - и тези режими се сменят с джойстика.Също така с джойстика може да се избират и основните параметри като:
Low pas(кросовер) -  80,100,120,150 Hz, - вграден субсоник филтър - от 20 Hz
Delay, (времезакъснение) - от 0 до 16mS - стъпка 0.1mS
Входна чуствителност
На практика това е напълно достатъчно за масова работа и удовлетворява повечето нужди.

Ако се налага нещо по специфично - тогава чрез USB -то се свързва с лаптоп и чрез конкретно приложение(програма) вече могат да се променят допълнително всички останали параметри а именно:
Кривата на AЧХ ,delay,Xover,vol,pol,Limiter - променят се за трите режима едновременно.
По този начин DSP чрез лаптопа - може да се модулира всичко,да се променят почти всички необходими параметри, и успешно съперничи и на скъпите и прецизни маркови DSP-та.

Монтаж на усилвателния модул

Имайки във впредвид големите мощности които неизбежно ще породят вредни вибрации трябва да се спазят всички изисквания а именно:
Вграждането почти винаги е в дървения корпус на баса и се прави от херметически напълно затворена кутия от дърво - изцяло изолирана от басовия говорител с дълбочина мин:90мм като се модула се монтира така че да не се закриват продълговатите вентилационните отвори от двете страни.Вентилатора върти вътре в този обем като въздуха циркулира през вентилационните отвори.
Необходимо е и закрепването на модула чрез винтове за дървото също да има гумени подложки/тампони - идеята е да не се предават вибрациите на модула.
Тези вибрации са най големия враг на електронните модули - и те възникват когато мощността е повече от 500-700W и е необходимо да се вземат сериозни мерки точно чрез дървената херметична кутия и чрез гумени тампони на винтовете.

Подаването на сигнал е желателно да е с балансиран кабел - съответно сигнал.
Имаме два входа - ако се ползва стандартна схема - всеки канал си има бас - ползваш А вход.
Ако обаче имаме един бас за стерео сигнал - тогава двата канала R и L се подават на двата входа и нагласяме еднакво усилване.
Обръщаме сериозно внимание на захранването.
Необходимо е източника на сигнал(миксер или друго) да бъде на един токов кръг с захранването на басовия модул.
Ако има разлика - възможно е да възникне шум или ако единия контак е заземен а другия не е - това е предпоставка за токов удар.Поради тази причина най добре е всичко да е на един контакт респективно токов кръг като се осигури нужната мощност.

Допълнение - ноември 2023
След интензивна и тежка екплоатация се оказва че модула има едно неоспоримо предимство което го налага над всички останали(засега) и това е лесното нагласяне на времезакъснението с директно с джойстика - без да използваш компютър.
Това се оказва много много сериозно предимство когато трябва да разположиш повече от 2 баса или басите НЕ СА НА ЕДНА ЛИНИЯ с топовете. По принцип времезакъснението се смята по специална формула и може да се провери на място - оказва се че опитните озвучители директно си имат табличка и като разположат басите поглеждат таблицата която е в съвсем прост вид нещо като:
1 метър разлика - около 3mS,
2m-6mS
при настройка около 50Hz - 1.82м са 4.5mS
Няма смисъл да правиш голям бас ако той е размазан и несинхронизиран. Естетвено най лесно е всичко да наредиш в една линия - и да няма нужда от закъснения и нагласяне,но практиката е показала че това е трудно изпълнимо.Особено ако работиш с 4 и повече баса а кросовера ти може да управлява само 2 басови канала.В такъв случай този модул е просто незаменим - всеки бас е с независимо DSP и правиш всякакви конфигурации.