Видове мощности на говорители и тонколони

През последните 10-15 години на пазара се появиха говорители и тонколони с все по-големи мощности. Все по-често се срещат стойности от порядъка на 1000-3000, даже 10 000W и това е за домашни системи и уредби. Обикновено пред тези числа седят разни съкращения, които и за професионалистите са трудно разбираеми. Безспорно има много видове мощност и обикновено на изделието е написана тази, която впечатлява клиента, а не тази, която лесно може да се сравни. Затова се налага клиентът да има някаква обща култура и да може да се ориентира в посочените стойности, което е и целта на тази статия.
Доскоро имаше единен стандарт и само една мощност. Тя се отбелязваше с ”R.M.S.” и в общи линии представляваше електрическата мощност (синусоидален сигнал), която можеше да понесе един говорител продължително време. При измерването се използваше генераторен сигнал (постоянен) дълго време. Така се определяше една мощност, при която говорителят може да работи дълго време без повреда. С течение на времето обаче производителите забелязаха, че като се възпроизвежда музика (реално никой не ползва генератор) тонколоната с лекота може да издържи поне два пъти повече мощност. С уточнението да е „нормална“ (неизкривена, средно натоварване) музика. Така тонколона с R.M.S=100W спокойно може да свири с 200W с условието сигналът да е неизкривен и със средна интензивност. Това се дължи на факта, че реално музиката, която слушаме има импулсен характер. Т.е. тя доста по-малко натоварва от постоянния сигнал на генератора. Всяко едно устройство може да понесе в пъти по- големи импулси, отколкото при постоянното натоварване. И оттук тръгват различията в мощността.Кой какви сигнали(импулси) използва и в какъв честотен обхват! Затова в последно време се формира още един вид мощност - ”Program” и реално това е двойно повече от R.M.S.
 100W r.m.s = 200W program
Предполага се, че музикалният сигнал, който ще се слуша няма да натовари толкова тонколоната поради импулсния си характер. Всички други мощности като “PEAK”, “MAX POWER”, “MUSIC POWER”, “MAX MUSIC POWER” реално са несравними  и само производителят си знае какво точно означава. Най-вероятно са истина, но потребителят не го интересува, че тонколоната с MAX POWER 1000W може да издържи импулс от 1000W за 0.1 секунда. Никога няма да се наложи да работи в този режим. Идеята на този параметър е да впечатли клиента, нищо повече. Даже не може и да се сравни с друга тонколона също 1000W, защото не се знае кой какъв импулс или сигнал е използвал - колкото е по кратък импулса, толкова по-голяма мощност може да е!
Музиката има силно импулсен характер и тези честотни импулси са много различни. Честотното натоварване също е коренно различно при различните музикални стилове. Ако една 300W тонколона успешно се ползва за джаз или пеене, то едва ли ще издържи и час, ако рокбанда яростно забие на нея. Затова има различни конфигурации на тонколони - примерно два баса с един драйвер (пищялка). Тя е подходяща за стилове, които използват много бас (рок, хаус, черно). Ако обаче е за пеене, желателно е всеки бас да си има драйвер, защото там се натоварва доста. Ако свири кларинет или саксофон, то средните и високите честоти трябва да са подсилени допълнително. И така една и съща тонколона 300W може да издържи на един стил, но да се повреди при друг. А това зависи от нейната конфигурация и използваните говорители.
Понякога се случва да се заблуждава и с R.M.S – тогава тонколоната наистина издържа тази мощност, но за сравнително кратко време (3 - 5 мин.). Разчита се, че тежките пасажи няма да продължат дълго време и говорителят ще си “почине” (охлади). Затова сериозните фирми дават RMS мощност при “ long time” и това е изрично посочено или как е измерена посочената мощност - примерно при AFS-стандарт при точно определен честотен обхват - така е най-коректно!
Все по-често се среща освен параметрите на тонколоната да се пише и нейния „пълнеж“ - описание на използваните говорители, техните параметри като звукова бобина, магнити и др. Така става ясно, че тази тонколона има сериозни технически параметри и това спомага за по-правилен избор. Всъщност по този начин те демонстрират коректност и уважение към клиента. За съжаление и реномираните фирми не посочват коректно мощността и почти винаги дават „Program“ или по-висока стойност. Ако при професионалната техника има все пак някакви ориентири, то при домашните тонколони цари пълна каша. Почти навсякъде са дадени пикови импулсни стойности, които не дават никаква представа.Затова потребителите трябва да бъдат реалисти-няма как да има огромни мощности в малки размери.