Избор на музикална система за партита /купони

                              Сравнение на Hi-Fi уредби и професионални уредби.

В статията по долу са посочени основните разлики между двата вида системи Hi-Fi и професионални уредби. Все повече се увеличават клиентите, искащи да закупят музикална уредба, която освен да свири „нормално“, трябва да  става и за купон. Или просто да можеш да "надуеш" музиката при поводи като рожден ден или Нова година. Това изискване не може да се изпълни от обикновените компютърни субуфери или стандартни музикални уредби. Въпреки, че напоследък реномирани марки  рекламират определени модели точно като за партита!  Рекламата е точно такава! Сиреч това са модели създадени за купони! Те наистина са създадени за купони! Те са с големи тонколони, цената им също е внушителна 1500-3000лв и с много екстри !Рекламираните мощности са 1000-2000 – 10000W. Внушават мощ и сила!  Наистина имат елегантен дизайн! Проблемът е, че не могат да изпълнят точно предназначението си! Ако купона е малък, примерно в стая 15-25 квадрата и  10  деца, то определено ще свърши работа! Ако обаче трябва да се направи парти, с много хора в зала, или на  барбекюто под навеса, или просто надуете всичко на макс по продължително време, то обикновено купона завършва или с изгорели тонколони, или изгорели високи, или гръмнала уредба! Причината за това е много проста. Независимо от внушителния вид, мощноста им е около 2х100вата RMS.Тази мощност наистина е доста по голяма, в сравнение с обичайните компютърни конфигурации, но е крайно недостатъчна за сериозно озвучаване! Другото което не се споменава е, че тази мощност не може да се поддържа дълго време! Тя е направена да се възпроизвеждат отделни кратки музикални пасажи, но не може да работи продължително на голяма мощност. Обикновенно потребителя чува силата, и си казва "Ще ми стигне" истината е, че като се съберат повече хора, или се пусне на открито тази мощност просто е нищожна. За „любителски“ купони трябва поне 3-4 пъти по голяма мощност, нещо изключително важно. Уредбата трябва да бъде разчетена да издържа на това натоварване дълго време - примерно часове наред! От друга страна техниката напредна много, и цените паднаха драстично.
Вече полупрофесионална озвучителна система може да се закупи от около 1000лв.
Професионалните озвучителни системи биват много видове, ние конкретно коментираме най удобния и оптимален вариант – комбинация от 2 пасивни тонколони с миксер с вграден усилвател!
Тази вариант е пряк конкурент на HI-Fi системите, максимално опростен е, лесен за работа и в същото време е с много големи възможности!
Ценово той излиза  между 1000 и 2000лв. Затова по долу ще изброим основните разлики между Hi-Fi  уредби за купони и полупрофесионални и професионални уредби за трите им звена - тонколони, усилвател, управление.
По отношение на тонколоните:
За по сериозни озвучавания се изполват само 12 или 15 инчови тонколони!
Под 12 инча вече нямат нужната сила, а над 15 са прекалено големи и тежки.
Тонколоните най - често са двулентови - т.е има бас и високи.Това е напълно достатъчно. Добавянето на средночестотен говорител не увеличава мощноста, но променя тембъра. Спорно е, кое е по добре, защото наличието на средночестотен говорител налага сериозен филтър, затова даже музикантите го избягват. На снимката са показани най често изполваните говорители между професионални и Hi-Fi колони.

За басовия говорител е видно, че е доста по здрав, с по голям магнит, по голяма намотка, и за него 300W са си нещо нормално, докато Hi-Fi баса е с реална мощност около 100-150 Вата. Иначе и двата говорителя си вадят доста добър бас. Най - голяма е разликата при високочестотния говорител. При всички домашни и Hi-Fi системи високочестотния говорител (драйвер) е десетки пъти по слаб от професионалния. Това е видно и по снимките. Обикновенно високите най- бързо и най често изгарят. За да звучи тонколоната добре, високочестотия говорител трябва да свири освен високи честоти, и част от средните. Всичко това зависи от филтъра, колко ще пропусне. Колкото филтъра е по отворен и пропуска, толкова по хубаво звучи, но по лесно изгаря драйвера - защото му се подава по голяма мощност. Затова, ако се слуша музика със силни среди или се пее на микрофон, вероятноста да изгори драйвера е много голяма. При професионалните тонколони също се случва да изгорят, изгорялата част (шпула) се сменя лесно и излиза евтино, докато при Hi-Fi говорителите се сменя целия говорител, който често пъти е скъп и трудно се намира. Освен това, при професионалните тонколони често пъти драйвера е подсигурен с допълнителна защита като лампи резистори и други. Има и още една разлика,  която често се пренебрегва от потребителите. Почти всички професионални тонколони са с дебела и здрава кутия с цяла решетка, това е много важно когато се прави парти, което ги прави защитени са от ритане, блъскане,с ядане върху тях. При Hi-Fi тонколоните, кутия е много елегантна, но не осигурява такава защита. Често пъти като се пусне силен бас, тя просто дрънчи. Все често се среща следния случай - Hi-Fi уредба след първото по сериозно натоварване, изгарят говорителите.  Потребителя установява, че оригиналните тонколони не са предвидени за такова натоварване, не му вършат работа и допълнително купува професионални тонколони с които замества оригиналните.
Разлики по отношение на усилвателя.
Почти при всички уредби, усилвателя е изпълнен с интегрални схеми от рода на STK (всички елементи събрани в единствен блок) или с цифров усилвател-ИС като посочените на снимката.

Това не е лошо, но не може да издържа продължително време на високи мощности. При повреда се сменя не отделен елемент, а цял блок /интегрална схема – STK или ИС/. Не  винаги е  възможно за ремонт. Често пъти ИС са скъпи и дефицитни.
При дискутираните професионални уредби, усилвателя е реализиран по друг начин. С отделни елементи като крайните елементи –транзистори, които понасят цялото натоварване ( реално те изгарят) се монтират на радиатор.Те освен че могат да понесат много по големи мощности, при дефект се подменят само изгорелите елементи. Цената на отделен краен транзистор най често е 2-3 лв и се намират лесно. При професионалните усилватели се слагат паралелно няколко транзистора, така се разпределя товара, и се реализират големи резерви. Точно наличието на резерв е най -  важен за качеството и дълготрайността на една апаратура.
Така стигаме и до последното звено на системата- миксера, източника на сигнал, и управлението!
Най - често тези три функции се обединяват в едно. Тъй като разликата е огромна, ще разгледаме подробно и двата варианта. При Hi-Fi системите обикновено има един или два входа за микрофон, един стерео вход за лаптоп (ако го има) и флашка. Смесването на сигнала става автоматично  или с един потенциометър тип „врътка“.
Повечето режими са нагласени и максимално опростени. Ако на купона пускаш само една флашка и от време на време се включва един микрофон на едно и също ниво, няма проблеми.
Ако трябва да се включи втори микрофон и нивото му е по различно от първия става проблем!
Често трябва да се смесват или преливат различни песни. При професионалните миксери е заложен съвсем друг принцип. Те имат няколко входа, най често 6 или 8 на брой. При тях всеки вход е универсален - може да се включи произволен микрофон или лаптоп, като всеки вход си има отделни корекции, усилване, отделни ефекти и няма нищо общо с другите. Идеята е, че ако имаш примерно 2 микрофона и на тях пеят различни хора, ти правиш корекциите за  всеки един от тях поотделно- според микрофона и гласа на ползващия. Колкото плъзгачи имаш вдигнати, толкова звукови сигнала се смесват. Лесно и прегледно се управлява звука. Засега не е измислено по добро управление на звука от плъзгачите. Професионалните миксери имат многократно по добри възможности, за включване на произволен източник на звук, като всякакви микрофони, китари, лаптопи, компютри, синтезатори и други! На практика абсолютно всичко може да се включи към тях и да управлява.
Крайни изводи и обобщение.
Ако искате да направите купон /парти или по сериозно озвучение, професионалната апаратура има по добри и по големи възможности. Дава по силен звук без изкривявания, също тя дава възможности за повече смесване на звука, повече на брой микрофони, както и звукови ефекти на всеки микрофон!
Факт е, че вече е доста евтина, като прилична такава излиза 900-1800лв
Hi-Fi системата също си има своите плюсове. Основния е елегантният и дизайн. Тя определено е по красива, по малка, и седи по стилно. Управлението и е опростено. Ако няма да се правят купони, това е Вашата система.  Що се отнася до звука, то той също е различен. Има потребители които са свикнали с HI-Fi звученето, и си го търсят. Почти всички Hi-Fi уредби, имат допълнителни екстри, като радио и дистанционно управление.Това също е от значение. Имат дисплей отпред, и седят по представително- за много хора това е от значение. Някои Hi-Fi уредби имат HDMI вход и други екстри!
Все по често напоследък се купува и професионална озвучителна уредба за различни цели, която е „нагласена“ специално за нуждите на конкретен клиент. И това е все по честа практика.Тонколони за пеене или купони се различават от другите (имат по голям драйвер или защита). Тонколоните за навън или за носене са различни от станционарните, които са дървени. Ако ли пък освен за купони искате и да може да се пее полупрофесионално, то се избират съответните тонколони с по различен миксер (с повече звукови ефекти). Това почти не оскъпява системата, но е важно.
Захранването на апаратурата също е различно, може да бъде трансформаторно, (по тежко, но сигурно и здраво) или импулсно (леко, но по трудно за ремонт).
Нашия съвет е, ако Вие сте решили да купите професионална уредба, обадете ни се и просто поискайте индивидуална оферта за Вас, съобразена с Вашите особености! Това вече все повече музикални магазини го правят! Тогава ще получите най - оптималната конфигурация, в комплект с кабели, сервиз, упътване!