Ако Вие сте аниматор или мислите да използвате акумулаторна тонколона за работа или за купони, то е добре да знаете някои специфични неща. Ако тонколоната ще се използва за домашни цели, тогава това не е съществено, но ако е за работа, тя трябва да притежава определени характеристики. Често се случва на външен вид две тонколони да са еднакви, но да имат различни параметри. В тази статия коментираме акумулаторни тонколони, които стават за работа или са по-висок клас.

   1. Каква тонколона да избера - 12 или 15 инчова?
И двата варианта имат плюсове и минуси, затова ние изреждаме всичко и всеки клиент си решава според случая.
   Предимствата на 12 инчовата тонколона са две: ♦ по-малкия размер - 12 инчовата е по-ниска с 10 см, с 5 см по-тясна и с 3 кг по-лека ♦ по отношение на звука - тъй като басовия говорител е 12 инча, то средните честоти (човешкия глас) звучат малко по-добре в сравнение с 15 инчовия.
    Предимствата на 15 инчовата тонколона:
♦ Много по-плътен и нисък бас и по-малки изкривявания - заради по-големия говорител, това е много силен аргумент - особено, ако трябва ритъм!
♦ Освен това, при една и съща мощност - примерно 100W, по-голямата тонколона звучи много по- силно (въпреки че мощноста е еднаква) и когато се работи на открито разликата се усеща.Причината за това е чуствителността на говорителите.При 15 инча на нашите тонколони чуствителността е реално 98-99 дБ, докато при 12 инча е около 94-95дБ - и тази разлика от 3-4 децибела е реално два пъти разлика.Следователно 15 инчовата трябва да свири(и да се чува) минимум два пъти по силно.
Затова обичайният избор е 15 инчовата тонколона, заради звука особено, ако трябва да се усеща темпо, примерно за зумба/гимнастика/танци. 12 инчовата тонколона е избор само, ако при пеенето се гони качество или размера е от особено важно значение и може да се пожертва звука за негова сметка. Всичко друго обикновено е еднакво - усилвател, мощност, параметри. И двете черпят почти еднаква мощност от акумулатора, но по-голямата тонколона излъчва повече. Вече има и друга тонколона, която съчетава предимствата и на двете и която е двойна 12 (модел PS212). При нея има плътен бас (и то много добър) и в същото време средните честоти (пеене) са отлични. Разликата в цената е незначителна, но основен недостатък е размера. Тя е по-висока и тежка. Ако обаче няма да се носи често това е отличен избор.
♦♦♦ 2.Безспорно тонколоната трябва да бъде от най-мощните, защото все не стига силата на звука. Многократно е писано по това (включително и наши други статии), че цифровите са около 40W, а инверторните около 80-120W. Тъй като почти винаги обявяват некоректни данни, Вие сами трябва да определите дали е вярно. Това не е изобщо толкова трудно. Погледнете отзад. Няма как да има голяма мощност и тонколоната да се захранва с малки външни адаптори (12V/2A) с тънки кабелчета и малки бушончета. Това веднага ориентира. Няма как да има голяма мощност в малък акумулатор. Засега всичко под акумулатор 12V/7Ah подсказва, че става дума за малки мощности. Естетвено това са косвени признаци. Най-точно е ако знаете кое е крайното стъпало. То си има име - примерно TDA 7294 и просто направите справка в интернет какво може този усилвател. Съвсем просто е. Освен това, работната тонколона трябва да е запасена откъм топлинен режим. Често се случва да вдигнат голяма мощност, но не могат да я поддържат дълго време, защото прегряват. А това често се случва, особено, ако сложите тонколона на басейна на 40 градуса, на слънце. Ако всички (или почти всички) потенциометри са наредени в една права линия, то е очевидно че всичко е на една платка събрано (за по-евтино) и става дума за евтин продукт. Тонколоните, които са за работа, почти винаги са на модулен принцип и освен, че може да се смени само повредения блок, то също така са ремонтопригодни. Това е много важно.
♦♦♦3.Високочестотен говорител. Той трябва да бъде стандартен магнитен. При нисък клас тонколони се изполва евтин пиезоговорител, който има силна нелинейност и ”пищи” много неприятно. Това води до силно изкривен звук. Избягвайте пиезоговорителите!
♦♦♦ 4.Трябва да имат задължително отделен смесител (модул), а не да се смесват с един потенциометър (както са повечето). Това е необходимо, за да може по-лесно и правилно да се прави баланса на звука между микрофона и музиката. Отделно, ако се наложи да се включи допълнителен източник на звук, като произволен микрофон, китара или телефон, ще имате по-големи възможности да нагласите звука, тъй като всеки вход има допълнителни усилватели и е независим от другите. Това е много важно!
♦♦♦ 5. Нещо, което често се пренебрегва е функцията ”TALKOVER”. Всички, които са работили в анимацията, знаят колко е неприятно и трудно да улучат точния баланс на нивото на микрофона спрямо музиката. При включен “TALKOVER” при силно ниво на музиката, когато започнете да говорите по микрофона, музиката автоматично се намаля и микрофона изпъква, а когато спрете да говорите по микрофона, музиката се възстановява. Това е страшно удобно при работа, особено, когато е един човек (а то в повечето случаи е така). В същото време всички тези ”преливания” стават много плавно и приятно, нещо, което много трудно се постига ръчно.
♦♦♦ 6. Информативен дисплей. Това обикновено се разбира едва след като се започне да се работи и се търси дадена песен. Когато става дума за работа не е достатъчно да имате номера на песента. Трябва да е изписано и името на самата песен. Особено, ако правите музикална викторина. Изобщо трябва само с един поглед да видите името на песента, номера и прочие. Търсенето по папки е допълнителен плюс. Дисплеят на повечето продавани тонколони е силно опростен и не дава тази информация, а тя е много важна!
♦♦♦7.Допълнителни входове и изходи. Това често се подценява и води до проблемно свързване на караоке тонколоната с други устройства. Обикновено тонколоните от по-висок клас имат изход и това означава, че може да подадат сигнал на друга тонколона! Това са основните параметри и характеристики, по които се избират тонколоните за работа.
Не сме споменали и за по-маловажните неща като:
♦ сервиз до 24 часа - гаранционен и извън гаранционен
♦ възможност за резервни микрофони и части, модули
♦ възможност за добавяне на различни акумулатори - различна издържливост
♦ непрекъснато компетентна помощ - на нашите гаранционни карти има номер, на който винаги може да се обадите, включително и в почивни дни за бърза реакция или просто да прегледате някоя от статиите в  ”www.anteks.bg”, където са разгледани подробно почти всички въпроси за караоке тонколони!