Тъй като все повече клиенти си купуват крайно стъпало или усилвател много пъти те се чудят кой модел е подходящ за тях както и особеностите между тях. Тъй като парите за такъв усилвател не са малко - струва си да се научат разликите и особеностите.
Отново ще използваме най прости думи и примери и ще избягваме трудно разбираеми технически термини.

И така трябва да се купи или вземе усилвател - условно ги разделяме на 3 групи
Първа група
до 2х300-400W на 8 ома или 500-700W на 4 ома . На практика ако мощноста е истинска и е клас АВ това захранва спокойно повечето тонколони с 3 инчова шпула на басовия говорител(трябва да си го проверите). Тука избора е ясен ние предлагаме CA400 или SK2025. С този тип усилвател обикновено се захранват повечето тонколони. Усилвателя работи в стандартен режим клас АВ - с нормално трансформаторно захранване. Лесен за поддръжка и ремонт.
Важно уточнение: В тази първа група има сравнително малко предлагани усилватели и причината за това са миксерите с вграден усилвател. Просто те се дублират - и повечето клиенти (а и ние препоръчваме) да се купят директно миксери с вграден усилвател - няма голяма разлика в цената но клиента получава много допълнителни екстри(качествен миксер звукови ефекти мобилност). Затова ако трябва истински 300-400W на 8 ома - погледнете миксерите с усилвател.

Втора група:
Мощност до 2х600W на 8 ома или 800-1000W на 4 ома. Тук вече миксерите с вграден усилвател започват да отстъпват и трябва точно крайно стъпало или усилвател.
Тези 600W също не са случайно избрани - на практика това е максималната мощност която може да се понесе от двулентова или трилентова тонколона.Например RCF ART 735-745 или ТТ серията - почти всички пасивни(и то от високите класове) които имат драйвер. Включително и двойните на 4 ома. Не се подлъгвайте по дадената им максимална мощност от 1000-2000 вата.Това са търговски трикове.Щом има драйвер и басовия говорител е с 4 инчова бобина(проверете) - 600 вата е максимума който те могат да работят дълго време.Може и с 800-1000 но това трябва да е много контролирано и за много кратки пикове.
Тук вече мощноста е толкова голяма че обикновенния клас АВ не върши работа защото е неефективно грее много и става скъпо. Поради тази причина всички произвеждат или клас Н или клас D(цифров).
Ние предлагаме усилвател CA550 или CA800 Display - те са почти еднакви и на практика това са най евтините усилватели които са истински клас H работят прекрасно и могат да захранят всичко. Това са най популярните усилватели съответно най продаваните и си струва да се знае повече.
Работят с високо напрежение +/_107V което дава много рязка тяга и даже и да "клекне" пак остава много много сила.Направо си е презапасено и спокойно си прави около 650W на 8 ома при това сигнала е неизкривен .
Отделно захранването на усилвателите идва от 4 филтърни групи - и е равномерно разпределено - това просто означава че "клякането" ще е по малко съответно мощноста ще е по висока и няма изкривяване.
Има всички видове защити - работят с най популярните транзистори и са ремонтопригодни. На практика това стъпало се ремонтира за един ден с качествени резервни части и отново си в играта като при това  може да разчиташ на сигурност т.е че ремонта е качествен. Това е много много важно.
Много от клиентите избират това стъпало и за вкъщи защото просто  "искам да имам истинско професионално стъпало"  и най вече от факта че точно този модел може да захрани всички колони(и слаби и мощни). Звука е отличен и има всички екстри които някога биха потрябвали като:балансирани входове, лимитер, кросовер, бридж, чуствителност - на практика това е всичко което може да искаш.
Недостатъци на това стъпало : Тежи сериозно(не е много удобно за размъкване)и вентилаторите му са включени постоянно - което понякога (ако е за вкъщи) е проблем - в такъв случай монтираме термодатчици - ще се включат само ако има нужда (45-50градуса). Модела CA800Display е по търсен "за вкъщи" - заради дисплея си. Приятно е да гледаш (и знаеш) приблизителната температура на радиаторите както и децибелите(относително е).

Трета група - това са басови усилватели
Мощност повече от 2х800W на 8 ома и над 1200 на 4 ома... Тази мощност е прекалено голяма за двулентови или трилентови тонколони и се използва предимно за басови тонколони.
Тези 800W на 8 ома също не са случайни - реално това е най евтиния истински басов усилвател. Реално тези 800 вата се правят пак с клас Н в две стъпки. Ако се увеличи тази мощност вече трябват или 3 стъпки или повече транзистори и радиатори(грее повече)  и  цената рязко се увеличава.
В същото време повечето 15 и 18 инчови басови говорители на 4 инчова шпула повечето са около 6 или 6.5 ома(нищо че ги дават 8) и реално се получава че 1000 вата влизат в басовия говорител.
Тези 1000вата са буквално "санитарния" минимум за да излезе някакъв бас. С по малко - нищо не става.
Такъв усилвател е нашия СА800 - той е "хибрид" на практика - малко е малък за бас (но пък евтин) и в същото време е прекалено мощен за стандартните двулентови...
Наистина сериозния усилвател за бас - това е СА1300 .
Много сериозна машина - с огромно захранване +/- 170 V
Клас Н но в три стъпки съответно с 6 филтърни групи - това нещо може да "напълни" всякакви единични 18 инчови баси - като набутва чисти 1400-1600 вата -зависи дали активното съпротивление е 6.5 или 7 ома..
Това стъпало е само и единствено за бас - не става за друго.
Пишем изрично това защото често се случва клиенти да си го поръчват подведени от надписите на евтини хайфийски тонколони 2-3000 вата.
Между другото - ако трябва да захраните сериозен бас - имате няколко варианта и си струва да се обсъдят най общо.
Примерно имате 18 инчов басов говорител от най високия клас който по каталог е 8 ома.
Единия вариант е да използвате CA1300 в нормален стерео режим - ще ги захрани и ще имате резерв даже.
Втория вариант - два броя СА550 в бридж режим като всяко стъпало си храни по един 18 инчов басов.
При този вариант CA550 в бридж режим на 8 ома ще направи с лекота не по малко от 1300-1400 вата.
Това е много сериозна мощност и има два сериозни "бонуса" на този вариант.
С два отделни усилвателя се правят всякакви комбинации - било за бас, било за двулентови.
Отделно вероятноста да се повредят и двата едновременно е много по малка отколкото ако е само един - т.е работата не спира...
Второ - 1400W в бридж режим не са равни на 1400 "нормални" . На практика в бридж режим баса е много по бърз, отчетлив и много много по приятен (разбирачите му викат дъмпинг фактор)
Недостатъците са че бридж режима е само за 8 ома - за 4ома не става(тогава каналите работят в 2 ома)
Тоест - не може да захраниш двойни 18 инчови (щото са 4 ома)
Като погледнеш и цените - още по приятно се изненадваш.
Изобщо има ли бас - бриджа е номер 1. Затова и по концерти басите се хранят с "бриджови" усилватели
Затова и когато баса е активен - тогава вътре са вградени два по слаби усилвателя(ако е висок клас) вместо един по мощен.
Има и още един вариант с усилвателен модул за вграждане "SUB1200" - там също има два усилвателя в бридж цената е добра и нещо много много важно - имаш "DSР" - тоест имаш специален компютърен блок чрез който управляваш сигнала като честота времезакъснение и други. Това е много важно за баса.И такъв активен субуфер можеш да го включваш и управляваш и размъкваш както искаш...
Минуса е че има труд да го вграждаш - не е лесно - изисква познания и труд.

Проверка на ефективността на басова тонколона
Добре е да си проверите ефективността на субуфера - защото често се случва да се рекламира като много мощен, а пък да не свири достатъчно силно. Проверката става много лесно (примерно с наш усилвател или подобен) по следния елементарен начин:
Пускате нормална басова песен през усилвател (примерно СА800) вързан директно към пасивния 15 или 18 инчов субуфер. Както свири - включвате изключвате "Low pass" кросовера - и просто слушате.Ако при включването на кросовера и оставането само на бас - нивото на звука рязко намалява многократно - това означава че просто субуфера не е ефективен.Тоест субуфера свири  силно средни (над100Hz) и много слабо бас(под 70Hz)  съответно трябва да набуташ още повече мощност в него и лесно се стига до проблем.Ако разликата е драстична - обикновенно кутията не е изчислена правилно.


Забележки и пояснения (отново)

- Затворено помещение се озвучава "нормално" с поне 2х300W - стига тези ватове да се подават на ефективни тонколони например при 15 инча 300W звучат два пъти по силно отколкото при 12 инча.
 - Може би миксер с усилвател е по добър вариант от стъпалото при по ниски мощности
 - Ако се чудите каква е реалната мощност на дву/три лентова тонколона - погледнете басовия и говорител. 3инча шпула е максимум 300- 400-450W. Ако шпулата му е 4инча(100мм) тогава може да понесе 600W. Ако е за басови говорители при 3 инча е около 500W при 4 инча е 700-800-1000W
 - клас Н - това е на практика обикновенния АВ но в двоен вариант(понякога в троен) - най добрия и най добре звучащия режим.
 - Колкото повече "волтове" получава усилвателя - толкова повече мощност ще има, ама и динамика - това е много много важно.Но многото "волтове" излиза скъпо - затова умишлено не ги споменават.
-  Обикновенното захранване с тороидален трансформатор е най издръжливо и най лесно се ремонтира
 - 300W усилвател клас AB звучи като 400 ~ 450W клас D - многократно проверено
 - клас Н има много по малко "клякане" на захранването - причината е че "тока" се дърпа от 4 места вместо от 2(при Н има 4 захранвания)
 - 500-600W за бас са нищо - прекалено е малко - трябва поне 800W истински...
 - Специално за баса - бридж 1000W е по добър от "нормални" 1000W
 - Когато усилвателния модул трябва да се вгради в тонколоната - тогава няма избор - само клас D то просто e невъзможно да набуташ друго защото мястото е ограничено
 - Обикновенно ако топовете "средни и високи" са около 300-400 вата - баса е поне 1000W заради съотношението на децибелите - трудно е да се каже точно защото имат различна ефективност