Как да изберем драйвер за тонколона.
Практическо ръководство за високочестотните драйвери на тонколоните


По молба на много наши клиенти пишем тази статия с цел да изясним основните принципи на работа на драйверите в тонколоните. Почти на всеки му се е случвало да изгори драйвер и да се чуди какъв драйвер да избере и как да го защити. На пазара е голям хаос,  често пъти данните на драйвера нямат нищо общо със самият драйвер. Или пък тези които продават, не знаят какво продават а майсторите които знаят - не продават драйвери.
Тази статия ще помогне да  се придобият основни познания и ще се избегнат груби грешки, защото грешките струват пари и много загубено време.
Най -честият въпрос към нас е: -Имам 10,  12 или 15 инчов бас от такъв и такъв тип, какъв драйвер и какъв филтър да сложа?
За да се отговори правилно на този въпрос първо трябва да се уточнят някои основни положения.
Първо – говорим само за динамични музикантски или професионални драйвери, а не за домашни.
Не ползваме пиезо говорители или подобни защото имат много лош честотен обхват и трудно се напасват.
Професионалните драйвери биват няколко вида, но най - често се използват компресионните драйвери. Според техния клас (като мощност и големина на звуковата бобина) те биват:
1.  1" звукова бобина (25mm) –около 15-20W, те са  най - малки и най - евтини.
2. 1.35" (34mm) – тук вече e по - сериозно и оттук започва професионалният клас – около 20-25W,  като повечето диафрагми са титаниеви.
3.  1.75" (44mm) – тук мощносттта е  около 30-40W,  реално това е най - популярния и най - изполвания драйвер. Този драйвер се слага на 10",  на 12" и 15" и е най - масов. Има го във всякакви версии с резба, с болтове, с различна магнитна система. Той има отлични характеристики и напълно приемлива цена. Затова  ще разгледаме подробно точно него.
4.   3” драйвер – е голям професионален драйвер, използва се по -  рядко,  защото е много скъп и има особености при използването му.

И така обсъждаме най масовия 1.75 инчов драйвер , защото е най - разпостранен, най - популярен има го в различни варианти и става за почти всякакви тонколони.

Неговата цена (2021г) варира от 40 лв до... 180лв., като някои неодимови версии минават и 200 лв. Единствените данни, които дават магазините (респективно производителите) са обикновено мощност, децибели, честотен обхват и импеданс.
Ако някъде има честотна графика – то тя не е много вярна, защото зависи с какъв рупор/ фуния е мерена и как е мерена. Направо да си кажем – няма единен стандарт. Въпреки всичко майсторите и „разбирачите” се оправят без проблемно в морето от драйвери.
За параметрите накратко:
1.Импеданс: 90% се използва 8 ома като в най професионалните системи се изполва и 16 ома. Често пъти импеданса на баса е различен от импеданса на драйвера. Например 4 омов басов говорител е съчетан и то успешно с 8 омов драйвер.
2.Честотен обхват – почти винаги дават от 2Hz до 18 kHz , което не е вярно разбира се. Уловката е, че наистина свири този обхват, но на различно ниво и някои честоти са толкова ниско, че на практика не се чуват.
3. Мощност – обикновено мощноста която дават нищо не означава, защото не е ясно как точно е измерена. Aко пуснеш филтъра напълно отворен от ниския диапазон 2 kНz драйвера трудно ще  издържи 35W. Ако обаче пуснеш от 5kHz ,то ще издържи и 50W. Тоест пряко зависи от честотния диапазон и по точно от колко килохерца ще тръгне!
4. Децибели – това е параметъра които отличава скъпите говорители от евтините.
На практика повече децибели означава, че драйверът свири по - силно и по - качествено, защото с многото децибели идват динамиката и качеството. Когато драйверът свири по - силно няма нужда да се подава много мощност и съответно този драйвер е по - добър и може по - лесно да се защити. Масово пишат 110 Db което е вярно, но не е коректно, защото тези децибели не са за целия обхват, a само за някои честоти /обикновенно около 3-4 кHz където са най - силни/. Има пряка зависимост между децибелите и мощноста. Ако говорителя е много чуствителен – то няма нужда от голяма мощност.
Логично нали?
И така основната разлика между евтиният и скъпият говорител е в децибелите, но не е само това.
Качествения драйвер освен че трябва да има децибели, трябва да е напълно еднакъв с вторият драйвер от другата тонколона в комплекта.
За голямо учудване – да са напълно еднакви  се постига трудно.
Скъпите драйвери се тестват за отклонения.
Един драйвер  да има прекалено много децибели също не е добре.
Често ни се случва, клиента дал пари за скъп драйвер  и той свири добре, но прекалено силно спрямо басовия говорител, тогава се налага да се слагат резистори да се убива тази мощност.
Затова трябва да се търси оптималния баланс.
Например:
Клиент с 12"  басов говорител със средно ниво, купува скъп драйвер – резултата е,  че един път плаща много и втори път плаща за по сложен филтър с резистори (за да изравни с баса), а тези резистори създават големи проблеми.
С други думи клиента си купува проблеми.
Или обратното: на 15 " чуствителен 97-98dB говорител – монтиран евтин драйвер, каквото и да го правиш този драйвер той не може да свири наравно с баса.
Получава се приглушен евтин звук.Като опитаме да увеличим високите от еквалайзера , се увеличава мощноста и драйвера или изгаря или криви- много неприятно.
Затова от първостепенно значение е правилно да се избере подходящ драйвер, който да съответства на нивото на основния басов говорител, ако има разлика – тя да е минимална и да се обере с филтъра. За да постигнем това трябва  да знаем нещо за производството на драйверите и техните особености.
Разглеждаме графиката на 1.75” драйвери които са най -продаваните на пазара ( в цяла Европа).
Нарочно сме избрали графика на два вида драйвери един евтин (ниски децибели) син цвят и един по качествен(с по - високи децибели) червен цвят.



Видно е разликата която е минимум 6-10 децибела.
Обръщаме внимание, че 3 децибела е 2 пъти по - силно. 6 Децибела е 4 пъти по - силно.
Това е реална, истинска графика.
Второто нещо което се вижда е една много важна особеност  и тя е че има гърбица.
Тоест не е права линия.
Видно е, че върха на гърбицата е от 3 до 5 килохерца.Там драйвера свири най силно съответно се чува най - силно и съответно се пишат децибелите за там.
Вижда се че баш високите честоти около 10kHz са поне 6 децибела по - слаби от средните.
Е това не го казват директно – ще се отблъснат купувачите.
При евтините драйвери тази разлика е още по - голяма – над 12-15 децибела.
На практика при евтиния драйвер чуваш до 6-7 кHz ,най - високите 10kHz честоти почти ги няма или не се чуват.
Разбира се има и драйвери дето нямат такава гърбица и са долу горе линейни – но те са адски скъпи!
Там пък има други проблеми практиката показа, че тези с  „гърбиците” са по - добри, посредством  филтъра се извършва и обратна честотна корекция и в крайна сметка се получава добра линейност.
Получава се и бонус - драйвера се защитава по добре, което е особено важно.Опитните майстори знаят това.
Производството на високочестотни драйвери е коренно различно от производство на басови говорители. Най- евтин и лесен за производство е драйвер, който свири силно средни честоти 3-5kHz.
Сравнително евтино може да се произведе и драйвер който свири силно високите 10kHz, но е по - скъпо да се произведе драйвер който свири и средните и високите долу горе еднакво, там е проблема.
И така качествените драйвери имат 3 основни качества:
1. Имат нужното ниво децибели
2. Имат точно определена гърбица –тя се получава  заради особеностите на звука и производството
3. Те са еднакви – еднакви децибели - еднаква гърбица, това не може да се постигне с евтините драйвери, това е много важно.
Ужасно дразнещо е когато едната тонколона свири различно от другата.
Рупори за драйвери
По отношение на рупора (фунията) необходимо е да се знае, че това е изключително важна част от високочестотния драйвер. Спокойно може да се каже че неподходящия рупор може да свали 3-6 децибела. Обикновенно рупорите най - често се съобразяват с възможното място за монтаж в тонколоната, ако е възможно се монтира  квадратен рупор. Ако  пък няма място – продълговат правоъгълен/ ако има честотна графика на драйвера , то е редно да се знае с какъв точно рупор е мерена/. Различните рупори дават големи разлики.

Филтри за високочестотни драйвери
Всъщност това е най - обсъждания въпрос и тук има най - големи разногласия и най -различни варианти.
Държим да отбележим, че е възможно един драйвер да свири добре с няколко различни по вид филтъра, но някои варианти ще имат и допълнителни екстри като защитеност или други.
За разлика от басовия говорител  високочестотния драйвер не може да работи без филтър.
Ако се пусне без филтър директно, ще изгори много бързо.
Причината е ,че той е предвиден да работи само с високи честоти, тоест той  се движи съвсем малко -1мм, не е като баса да има  голям ход. Филтърът е този, който пречи на ниските честоти да влязат в драйвера.
Класация на филтрите:
1. Най -простия филтър е от първи ред или 6 децибела – това е само един кондензатор. Използва се при по- ниския клас или при ниска мощност. Абсолютно задължителен, без него драйвера не може да работи.
2. Филтър от 2 ред или 12 децибела – това е кондензатор подпомогнат от бобина (индуктивност). Комбинацията от тези два елемента вече дава добра защитеност,  тази комбинация е евтина и е най - популярна. Ние масово работим с такъв филтър комбинирана с защита.
3. Филтър от 3-ред или 18 децибела – Това са  два кондензатора и индуктивност (бобина) – Този филтър е по- сложен, използва се когато се иска по - добра защитеност – той е по труден за реализиране и съответно по рядко се използва.
Това са видовете филтри които се използват.
Съответно към тях може да се прибавят различни видове защити.
Те могат да бъдат лампи (точно изчислени), но могат да бъдат и резистори шунтирани с термистори както и някой видове електронни защити. Всеки от този метод си има предимства и недостатъци.
Какво може да прави филтъра?
На първо място той спира ниските честоти и т.е пречи на драйвера да изгори веднага. Такива са 90% от филтрите които клиентите слагат в тонколоните. Те могат да бъдат от 1, 2 или 3 ред. Такъв филтър се смята по разни формули.
На второ място (тук вече отиваме в професионалния клас) – филтъра е възможно да прави честотна компенсация.Това означава да поправи несъвършенствата на драйвера (гърбицата му). Това обаче клиент не може да го направи, защото е необходима специална техника за измерване. На практика това го правят майсторите  със специализирана техника те измерват честотната графика и подбират такива стойности на кондензаторите и бобината, че се получава честотно изравняване. Тук филтъра не се смята по формули ами директно се мери и гледа. Съответно той се прави за точно този драйвер.Това е високия клас- така се получава и скъпия звук.
На трето място,  освен честотна компенсация може да се измери и съвсем точно да се подбере защита – това става след като филтъра е настроен (честотно) и тогава се симулира микрофония и се измерва какво излиза на изхода на филтъра,  подбира се  правилна лампа или друго. Например за 1.75” драйвер не трябва да има повече от 17-18 волта на клемите на драйвера.
В допълнение най -  накрая когато се монтира драйвера в тонколоната се прави тест за поляритет. Това е буквално дали плюса на драйвера трябва да отиде към плюса на филтъра или трябва да се свърже наобратно!
Това не може да се изчисли с формули – това зависи от 4 фактора:
1. Вида на говорителите – какви са точно.
2. От изполваните филтри – какъв тип са.
3. От местоположението на драйвера и басовия говорител един спрямо друг
4. От рупора.
Ако поляритета е грешен ,се образува дупка в средните честоти – виж графиката.




Дупката не е голяма, но е в най -важната област и се чува и дразни и дадена песен звучи различно.
Най - често клиент си купува драйвер и го слага с филтър какъвто има или какъвто някой му е казал че е добър.Това обаче е грешка. Добрия филтър няма да работи по същия начин на друг драйвер, но не всички искат да плащат на майстор да им напасне или настрои филтъра.
Затова ние предлагаме нов вариант за нашите драйвери. Когато имаме клиент , той ни дава информация за басовия говорител и ние съответно му предлагаме комплект драйвер с филтър и рупор евентуално. Готов напаснат измерен /доколкото е възможно разбира се/.
Това съвсем  не е идеалният вариант, не е като да измериш цялата тонколона , но е много по - добре от случайното налучкване и със сигурност са избегнати всички груби грешки. Резултата със сигурност е по - добър, а често пъти и по - евтин.

Някои основни насоки:
Слаб драйвер (eвтин) се избира на слаб или средночуствителен 12 " говорител или на евтин слабочуствителен 15" говорител
Силен драйвер е подходящ за: средно ниво 15 инча или скъп чуствителен 96dB 12" говорител.
15" басове са по чуствителни ( повече децибели) от 12" и поради тази причина – за 15 " се слага по качествен драйвер.
1.35 драйвера е подходящ до 12", тъй като той няма толкова средни, ако се сложи на 15" или трябва да е за малка мощност (до150- 200W) и да се защити добре.
1.75" дравер е най популярен защото - той има отлична цена и в същото време има и прилични среди и високи.Може да покрие спокойно до 500W добре е проучен и усвоен.Затова и ние не случайно сме подбрали няколко вида от този драйвер - защото става за почти всичко.
Ако тонколоната ще се използва за пеене или по висок клас - задължително трябва да се вземе добър рупор защото рупора ще подпомогне или ще влоши драйвера - той не е просто държач на драйвера.
Ако ще се натоварва:
Слуша се чалга или народно или ще се използва за пеене – задължително 1.75” чуствителен качествен. Динамиката звука е съвсем различна и драйверът е защитен отлично.

Филтъра задължително от 2 ред - според формулите се получават едни стойности но ако трябва да се мери и слуша - стойностите на кондензатора и бобината ще са съвсем различни.На практика честотната компенсация на филтъра зависи точно от съотношението на тези две стойности.Филтър оразмерен за един драйвер - едва ли ще пасне на друг драйвер.

Защитите са най често лампи - но не какви да е! Трябва да е така оразмерена, че когато примерно стане микрофония, на изхода на филтъра напрежението не трябва да надвишава 17-18 волта за 44мм и около 14V за 34мм.Ако надвиши - тогава изгаря шпулата.
Ако в филтъра се налага да се използват много резистори - не е добре - резисторите създават проблеми-греят, прекъсват, изобщо тяхната цел е да изглаждат проблемите.Ама не винаги успяват.По добрия вариант е да се подбере правилен драйвер и да не се налага такива тежки корекции.

Ако имате съмнения кое как би паснало :
Напишете ни имейл с подробни данни за басовия говорител и вашите нужди и се консултирайте с нас!

Предстои допълнение и обработка на тази статия!