Миксер с вграден усилвател
Основни принципи структура и начини на работа на миксери с вграден усилвател
След 2020 година миксерите с вграден усилвател получиха огромна популярност и все повече клиенти започнаха да ги предпочитат пред стандарните усилватели и крайни стъпала.Според нас те имат огромен потенциал който тепърва ще се развива и ако по рано те се ползваха само от музиканти то сега се купуват масово за вкъщи и всякаква друга дейност.Тяхната нарастваща популярност според нас се дължи на 3 основни фактора. На практика те са продукт „три в едно” т.е съчетават в себе си професионален усилвател ,миксер за обработка на сигнала,и източник на сигнал. И това на практика е всичко каквото може да се иска.Имаш ли такъв миксер (и една флашка с песни) ти на практика имаш почти всичко.Можеш да включиш всякакви жични или безжични микрофони, синтезатори, пиана, китари – всичко каквото си помислиш.Тези миксери могат да захранват всякакви тонколони, и малки и големи, и 4 и 8 ома и представляват едно малко опростено звуково студио.В същото време цената им падна страшно много – сега може да си купиш качествен миксер с вграден усилвател за под 1000 лв.И с него можеш да правиш всичко.
Затова ако Вие сте: певец или учител по пеене аниматор диджей или сте купонджия по високо ниво или просто искате да слушате онзи звук със специфичен тембър – трябва да познавате принципите на работа на миксера.
Има няколко основни правила и те трябва да се спазват.
Всички миксери отговарят на определени неписани правила и те трябва да се знаят.
Затова ако Вие прочетете и изучите тази статия – ще сте в състояние да се оправите с всеки един миксер усилвател и няма да ви плашат много копчета врътки и букси по всеки един миксер.
И така – говорим за най популярната озвучителна схема:
Миксер с вграден усилвател захранващ 2 или 4 пасивни тонколони.
Това е основна традиционна схема добре я запомнете. Тази схема се ползва много отдавна развита е добре и дава най много и отлични параметри за най малко пари.Тя има огромни предимства но има и няколко недостатъка.
Конкурентната и схема „ миксер (без усилвател) и активни тонколони” има повече недостатъци по скъпа е(за същите параметри) и затова по малко се използва.
Основните недостатъци са че трябва да се набута в самата тонколона мощен усилвател(което е трудно) и съответно се правят компромиси-с цена,мощност,сигурност,охлаждане.Отделно усилвателя обикновенно се реализира клас D/цифров (защото е по малък и не грее) - а не предпочитания от музикантите стандартен клас AB.
Съответно трябва да се захрани с 220V поне 3 неща: двете активни тонколони и миксера – което е предпоставка за проблеми с офазяване шум други.
Ако се случи проблем(а то се случва) – ремонта е доста по скъп и проблемен.
Затова се предпочита основната традиционна схема: миксер с вграден усилвател и пасивни тонколони.
Основните предимства:
Пълно управление – всичко е на едно място , в един контакт.Това е много много важно и елиминира много проблеми.
Няма нужда от компромиси в усилвателя и съответно надежността е много по висока.В същото време ако се случи проблем – отстранява се много по лесно и евтино.
Както казахме по горе това е продукт „3в1” съчетаващ усилвател с миксер с източник на звук. И започваме с най лесното.
С усилвателя. Използват се професионални усилватели които са коренно различни от домашните HI Fi усилватели и основните разлики обикновенно са:
- Повишено захранващо напрежение – обикновенно е 60-100V ,при Hi Fi усилвателите е 30-50V
- Голям брой крайни мощни транзистори – те си разпределят мощноста но и формират по висока скорост на нарастване V/mS – и това съчетано с мощно захранване.
- Повишен топлинен резерв (усилено принудително охлаждане) – това е много важно и даваме пример:
Имаме някакъв Hi Fi усилвател 2х150W и миксер с усилвател също 2х150W.
На практика и двата ще имат (би трябвало) една и съща сила но производителя предполага че Hi Fi усилвателя ще работи обикновенно на 30-50-70W и ще има отделни кратки пикове по 150W и това ще е за броени минути.
При професионалния усилвател 150W ще се поддържат без проблеми в продължение на часове и това лятото при 35градуса(примерно).
Сами виждате разликата – въпреки че на търговските етикети пише 150W – и не лъже.
Освен това всички професионални усилватели имат прецизни защити – те пазят както усилвателя така и говорителите.
Как изглежда най малкия професионален усилвател в миксера:
Запомнете:
Усилвателите винаги са в долната част на миксера и изходите за тонколони са винаги отзад! Това е основно правило – изходите за тонколоните са отзад и са винаги на спикон или голям жак - дублирани според това каква букса имате подръка - желателно да е спикон.
Всички миксери могат да работят с 4 или 8 ома тонколони - ако тонколоните са 8 ома(обикновенно са такива) тогава спокойно може да се закачат 4 броя - условието е да са напълно еднакви.
Сега ще обсъдим най сложния елемент - миксера!
Всеки миксер има точно определен брой фиксирани канали - в този случай те са 8 на брой.Целта на всеки миксер е първо да обработи сигнала до готов вид и след това този готов сигнал да се смеси и подаде на усилвателя чрез плъзгача.
В случая разглеждаме първи канал.
Входните букси - откъдето влиза сигнала са винаги отгоре и винаги са по стандарт или канон/XLR или на голям жак 6.3мм.На практика са дублирани.Вие избирате кой от двата входа да използвате като имате във впредвид следното:
- Ако използвате входа XLR/канон - имате по високо усилване и балансиран вход! На практика в този вход се включват всички жични микрофони или балансирани сигнали! Или за сигнали с ниско ниво - 100-200mV - на самия вход пише "MIC"
- Ако използвате входа 6.3mm жак - това е небалансиран линеен вход за сигнали с по високо ниво - примерно от лаптоп,телефон, синтезатор, - тези сигнали са с ниво около 400-600-900mV стигат и до 2 волта.На входа пише "LINE IN"
След влизането на сигнала в някоя от двете букси (XLR или 6.3мм жак) - сигнала тръгва надолу (показано с червена плътна стрелка) и трябва да достигне до най долу плъзгач 1 в готов обработен вид - с подходяща големина и подходяща честотна корекция и евентуално добавен звуков ефект.
Обръщаме внимание че долните плъзгачи не са усилване - на практика това са като клапани - до всеки един трябва да достигне готов обработен сигнал и той се пропуска към основния усилвател - в случая ако на първи канал плъзгача е вдигнат той ще пусне всичко по този канал - ако е вдигнат и плъзгача на втори канал - двата канала ще се смесят. И така реално можете да смесите 8 различни източника на звук.Всеки обработен подходящо с различни честотни корекции.
Елементарна основна обработка на сигнала :
И така процеса е следния:
Включен е жичен микрофон съответно е избрана горната букса XLR (защото микрофона е с ниско ниво) като се използва балансиран кабел. И сигнала от буксата започва да слиза надолу.
Моля обърнете внимание че корециите са на нула (12 часа) и звуковия ефект е запушен и главните плъзгачи на усилвателя MAIN L и R (червените долу вдясно)
Първата обработка на сигнала е да му се вдигне нивото чрез потенциометъра "GAIN" - ако сигнала е слаб първо трябва да се усили преди да почнем да го обработваме.Той трябва да бъде достатъчно силен да "напълни" миксера но и не прекалено силен -защото тогава ще му се отрежат върховете. Изобщо това си е майсторлъка на тонрежисьора сигнала да е достатъчно силен (да има рязка атака) но и без да стига лимита - защото прекалено силния сигнал ще му се отрежат върховете. И обикновенно на по високия клас миксери слагат някаква помощна индикация за тази цел - в нашия случай това е червения светодиод най отдолу до плъзчага - вижте на снимката.
Това е пиков индикатор на първи канал. На практика вдигате на 90-100% първи плъзгач и започвате да говорите по микрофона и в същото време да въртите (усилвате) "GAIN" потенциометъра.Ако случайно увеличите много нивото - LED индикатора ще почне да присветва - значи сте стигнали лимита и ще върнете малко -(примерно 10-20%).Пик индикатора не трябва да свети като е желателно и да не присветва.
След като се нагласи нивото - сигнала се коригира честотно.Сините стрелки съответно сините потенциометри. Това е необходимо защото този звуков сигнал е тепърва създаден от микрофона и нито един микрофон не може да създаде честотно равномерен сигнал - винаги се налага някаква корекция.
По евтините миксери имат елементарна корекция - ниски и високи! Обикновенно те се използват когато сигнала вече е обработен в студио и потребителя прави донагласяване според нуждите.
При среден клас миксери - вече има три ленти на корекция - ниски средни високи - като нивото на корекция е много дълбоко.Т.е можеш да коригираш в големи граници. Ако ще се пее средните честоти са много важни - съответно трябва да са отделни и самостоятелни.
При висок клас миксери - пак са ниски средни високи - но тука средните честоти са параметрични. Това означава че можете да правите особено прецизни корекции на човешкия глас - т.е когато има параметрик на средните честоти - този миксер е специализиран за пеене. Параметрика обикновенно работи с 2 потенциометъра - единия е са усилване(работи като другите корекции) но втория потенциометър може да мести това усилване по честота.
Например в нашия случай:
Корекцията на ниските честоти е 80Hz (пише го на последния син потенциометър) - следователно Вие можете да усилвате или намаляте тези 80Hz = със сила +/_ 15 dB
Kорекцията на високите честоти е 12kHz(първия син потенциометър) - можете да променяте единствено 12kHz с 15dB
Средните честоти обаче е параметрик - в случая можете да променяте с 15dB средните честоти в интервала от 250 до 2 500 Hz - точно където е човешкия глас.Примерно избирате си честота 1kHz (2часа на 3-ти син потен.) и тогава коригирате децибелите чрез втория син потенциометър.
След честотната корекция следващите стъпки са добавяне на звуков ефект. Звуковия ефект може да бъде някакъв произволен външен (този случай не го разглеждаме) или да се използват вградените звукови ефекти в миксера. 99% се използват вградените в миксера ефекти - в нашия случай те се пускат на първи канал чрез жълтия потенциометър! Когато той е завъртян напълно наляво ефекта е спрян!
Забележка - ефект се пусна само и единствено на микрофон!
Не трябва да се пуска на музика - звучи ужасно. Затова жълтите потенциометри винаги седят запушени -т.е напълно наляво. Ако се наложи се отваря 30-60% и се пуска ефекта - предварително готов и обработен от блока за ефекти.
И следва последната стъпка - черния потенциометър - това е "PAN" в случая панорама или баланс на двата канала - този потенциометър обикновенно седи по средата.
И това вече е готовия сигнал - стигнал е до долу - приготвен обработен и вдигнете ли плъзгача - този сигнал отива в усилвателя. Ако и 8 плъзгача са вдигнати - и 8 сигнала отиват смесени в усилвателя.
В нашия случай - имаме 8 еднакви универсални канала - можем да свържем 8 различни източника.Микрофоните китари и други - това са моно сигнали които чрез панорамата "PAN" ще звучат и на двата канала.
А ако трябва да се включи стерео сигнал(лаптоп или телефон) има два варианта:
1.Ползвате специален стерео канал (PMA1400 има 2 такива)
2.Ползвате 2 нормални моно универсални канала - с еднакви настройки (gain и чест. корекция) като тогава панорамата на единия канал е напълно наляво а на втория е напълно надясно. И по този начин получавате пълноценен качествен стереоканал - съответно работите с двата плъзгача.
До плъзгачите обикновенно има едни малки копченца - в нашия случай те са "L/R" и "1-2" - в случая ако е натиснато "L/R" (обикновенно дръжте ги натиснати) това означава че готовия сигнал ще отиде при главния усилвател - ако е натискато "1-2" - сигнала допълнително ще отиде и на синия плъзгач G1/G2 - съответно за допълнителен усилвател.
Запомнете основните правила и насоки:
Входните букси винаги са отгоре започват отляво надясно и са номерирани - сигнала върви само надолу по номерирания канал(коридор) - стигне ли до долу сигнала вече трябва да е обработен и готов.Плъзгачите отдолу са като клапани те само го пропускат към усилвателя.
Канона се използва за сигнали с ниски нива или балансиран сигнал и е за предпочитане.
Горе вдясно е обикновенно са буксите които са изходи - за друг втори или трети усилвател (освен вградения)
Главното усилване се нарича "MAIN" - и по правило тези плъзгачи са отделени и се намират долу вдясно - редом до ефекта и допълнителни изходи.
Правило на миксера винаги да се усилва отзад напред - усилвател напълно отпушен т.е главни плъзгачи (червените) "MAIN" да са на 90-100% и после се отпушват "клапаните" т.е плъзгачите на всеки канал и най накрая "GAIN"
Към миксера с вграден усилвател можете да закачите втори или трети усилвател! И се получава нещо като верига навързани системи които се управляват от миксера.
В нашия случай имаме 3 отделни изхода (освен отзад за тонколони) а именно:
- Главен изход " канони/ XLR" - това е официален балансиран изход. Тук се закача втори усилвател и се управлява по стандартния начин. Често се ползва -успоредно с вградения усилвател.Управлява се чрез главните плъзгачи по стандартен начин.
- Втора група изход G1/G2 - не всички миксери го имат. Само по високия клас - тук може да закачиш говорители и ще се управляват отделно чрез плъзгача G1/G2 - идеята е ако имаш отделна зала и тя иска по ниско(или високо) ниво на сигнала от главните тонколони (които се управляват от основните плъзгачи)
- Третия изход е "REC " - може да запишеш готовия миксиран сигнал някъде - примерно на лаптоп.
Всички изходи за усилватели по правило са горе вдясно като отзад са само за пасивни тонколони
Вместо на усилвател - може да се подаде сигнал и на всякакви активни тонколони - желателно чрез балансирания изход.
По този начин миксера с вграден усилвател може да се надгражда и да се използва във всякакви комбинации.
И третия фактор - това е източника на звук!
Реално в миксерите (поне нашите) задължително вграждаме универсален компютърен модул който има MP3 през флашка или през блутут. Ако трябва да бъдем честни - това не е професионално и го няма в скъпите сериозни миксери(музикантите го отричат заради ниско качество) - но според нас е страхотно удобство и се ползва на 99%. Много е лесно просто да набучиш флашката и си готов, няма кабели няма лаптопи няма нищо - ако ли пък гониш качество тогава минаваш през входовете. Освен това повечето песни са формат MP3 . Ако искаш ползвай.
Нашата практика показва че 99% от мероприятията се провеждат от включен лаптоп през някой от входовете флашката седи забита и и се прави реално миксиране на два стерео сигнала. Микрофоните допълнително са миксирани към стерео сигнала.
Затова ние горещо препоръчваме миксера задължително да има такъв модул.Още повече че вече започнаха да ги правят добре - звука е доста добър излиза инфо коя песен върви коя следва изобщо голямо удобство си е.
Сигнала от модула постъпва по различни начини към усилвателя - на евтините миксери става чрез най обикновен потенциометър и не дава много възможности за корекция.
В нашия случай с модел PMA860 сигнала от МР3 минава през два потенциометъра за честотна корекция ниски/високи и отива на плъзгача "MP3 номер 9" по този начин имаме още един независим канал за сместване освен останалите 8 универсални канала.
Ако погледнете модел PMA1400 - неговия МР3 модул няма отделен плъзгач ами се превключва с едно малко ключе към последния стерео канал - и по този начин се изполва пълноценно.В същото време МР3 модула на този миксер има страхотно качество - и въпреки че е компресиран звука - звучи отлично.
Миксера с вграден усилвател има огромни предимства - но има и няколко недостатъка - и поради тези недостатъци не може да замени напълно усилвателите.Основните недостатъци са външния вид,няма стандартния вид на усилвател (не всички го харесват) и има принудителна вентилация - това е шум от вентилаторите.Всъщност последното лесно може да се елеминира - чрез поставяне на температурен датчик - върти само ако има нужда.
Звука от миксера е страхотен - дължи се на комбинацията от професионален усилвател и обработения сигнал.Диджейския миксер е коренно различен - той има 2 или 3 потенциометъра и елементарни корекции - неговата идея е да смеси готов студиен сигнал (няма нужда от обработка) и да кажеш едно "здрасти" по микрофона.Не може да пееш не може да обработваш сигнал така както музикантския миксер.
Напоследък се наблюдава интересно явление. Много клиенти любители на качествения звук твърдят че определени миксери имат звученето на старите усилватели и това комбинирано с огромна тяга - освен за слушане може и да направиш сериозен купон.
Твърди се че голямото захранване примерно +/_ 60-90V съчетано със правилно подбран клас AB и подходящо захранване дава един много специфичен качествен тембър на звука който много усилватели нямат.
Ако миксера с вграден усилвател е изпълнен по традиционната схема (не по цифровата) - то това изделие има много висока надежност - ако му се случи проблем - той се оправя много лесно и евтино.
Недостатък на тази схема е, че изделието става тежко и често пъти е голямо на размер, но пък ако се преглътне това - ще получи дълговечен продукт който не си губи цената и има универсална употреба.
Затова комбинация от миксер с вграден усилвател съчетан с чуствителни 15 инчови тонколони - тази комбинация е най популярната и най продаваната , както за слушане във къщи, но може да изкара и здрав купон и малка сватба.Универсална комбинация при това сравнително евтина.
Точно поради тази причина ние сме се постарали да направим голямо разнообразие от миксери с вграден усилвател както и да осигурим гаранционно и извънгаранционна поддръжка.
Защото тяхната употреба и популярност ще се увеличава.