Основни правила на свързване на мощните усилватели и крайни стъпала AntX
Това упътване с указания e специално за нашите усилватели и клиенти. Ако имате въпроси относно изполването на наш усилвател винаги можете да ни пишете или да се посъветвате с нас, защото ние знаем какво има под капака на усилвателя и как точно работи.
Свързване на входовете:
За основен вход на професионалните усилватели се изполва винаги канон "XLR" и входа е означен със "CH A IN" и канон "CH B IN" като всеки канал си има отделен канон.
Входовете на усилвателите по традиция са женски канон и почти винаги са балансирани. Препоръчваме нашите усилватели да се ползват с балансиран сигнал като се използват и съответните кабели.
МОЛЯ ПОЛЗВАЙТЕ САМО БАЛАНСИРАН СИГНАЛ!!!!!!
В случай, че се подава небалансиран сигнал - усилвателя пак ще работи, но няма да има такова високо качество на звука, както при балансирания сигнал.
Всички аудиомиксери и кросовъри използват балансиран сигнал и връзката им със стъпалото е кабел мъжки канон/ женски канон - като се използва следната схема:
1 крак - маса - или "минус" на сигнала използва се оплетката на сигналния кабел.
2 крак - сигнал позитивен - това е "плюса" на стандартния сигнал
3 крак - сигнал негатив - използва се само при балансирания кабел при небалансиран се оставя свободен.
Тази схема се спазва винаги и е закон при усилвателите. Придържайте се към нея!
Свързване на крайния усилвател с небалансиран сигнал - Такъв сигнал излиза от телефон, от лаптоп , компютър (3.5мм жак) или от чинчове. Тогава връзката е пак с канон като се използват 1крак маса и 2к рак сигнал ( + ) на канона.
Препоръчваме ако имате такъв сигнал той първо да мине през аудиомиксер да се обработи и чак тогава да се подава на стъпалото балансирано.
Нашите усилватели имат превключвател "SENSITIVITY" който има 3 положения. Това е чуствителност на входа на усилвателя. Нагласянето на този режим зависи от нивото и качеството на входния сигнал.
1.4V - Ниска чуствителност - когато имате силен сигнал от миксер или друго.
1V - средна чуствителност.
0.775V - Висока чуствителност - при слаб и небалансиран сигнал - от лаптоп, таблет, телефон.
Нагласянето на входната чуствителност е много важна, защото не трябва да влизате в клип режим.
В общи линии при максимално ниво на входния сигнал клипа не трябва да свети постоянно. Почне ли клипа да присветва - значи сте стигнали лимита и трябва или да намалите входния сигнал или да превключите на по ниска чуствителност - примерно на1V или 1.4V.
Основно правило при усилвателите е да се държат усилени между 75 и 100% и се управляват чрез входния сигнал (регулиране от миксера).
Грешка е потенциометъра на усилвателя да е силно намален и да се вкарва прекалено силен входен сигнал -трябва да е обратното.
Обикновенно когато подавате сигнал от лаптоп или от телефон - нивото на сигнала е по слабo и не може да напълни усилвателя както трябва - тогава се превключва на 0.775V
Непсредствено до входовете има разположен още един канон на който пише "LINK" - чрез него се подава входен сигнал на втори усилвател или активна тонколона.
Превключвател "LIMITER" - желателно е да е включен! Това е допълнителна електронна система, която се опитва да вкара в норми входия сигнал (ограничава го), ако той превиши определено ниво. Идеята е да избегне клип режим - който е опасен за тонколоните и усилвателя. Затова ако лимитера е включен при ниско (или нормално) входно ниво той реално не прави нищо , но ако входното ниво се случи да е много високо лимитера го ограничава (намалява) в определени граници. Ако правилно сте избрали режима на работа лимитера не би трябвало да сработва. Това на практика е защитна функция. Нивото (границата) от която лимитера започва да сработва е твърда и е зададена от производителя - т.е не можем да я променяме.
Превключвател на режима на крайното стъпало също има три положения:
BRIDGE - това е обединяване на давта канала, двата канала са включени в мостова схема върху един мощен говорител изполва се само точно определения вход и точно определените изходи - много внимателно трябва да се борави с този режим-защото при неправилно включване ще доведе до повреди.Той се използва предимно за бас, като мощността на двата канала се сумира в говорителя.Тогава работи само един потенциометър за усилването - обикновенно на първи канал или канал А. Използват се други изходи на усилвателя и затова трябва много да се внимава. Използват се само плюсовете на изходите на двата канала! Ако имате съмнения за него - консултирайте се с нас!
PARALLEL - Това е режим, когато двата канала работят паралелно с един сигнал.Не препоръчваме да се използва този режим! Тогава също работи само един потенциометър - изрично е казано кой е-обикновенно е А канал.
STEREO - Стандартния режим който обикновенно се използва навсякъде!
Захранване на усилвателите
ВАЖНА особеност която трябва да се знае!
Много е важно усилвателя, миксера и източника на сигнал (лаптоп например) да бъдат на един контакт от един разклонител!Това важи за абсолютно всички усилватели, без значение вид, марка и прочие.
Ако те са на различни контакти от различен токов кръг(на различни бушони) - възможно е да възникне шум, брум, проблеми с масата и нерядко се е случвало усилвателя и да изгори. Причината за това е, че различните контакти може да бъдат от различни токови кръгове, различно заземяване /зануляване/ и съответно между тези кръгове често възникват потенциални разлики, които са източник на проблеми.
Затова ние съветваме всичко да бъде от един контакт/ от един разклонител/. Наистина по концерти зали, дискотеки крайните стъпала са далеч от миксера и на различни токови кръгове, но там професионалистите са мерили специално за това или изполват специални галванически разделители между миксера и усилвателите.Затова и някои усилватели имат отзад малко копче което е "Ground" - чрез него се изключва заземлението което може да бъде източник на брум.
Ако усилвателя е повече от 1500W общо - обърнете внимание на захранващия контакт.Не трябва да има нагорели пластини или да се използва разклонител/удължител с прекалено тънки проводници(минимум 3х1.5мм2 а ако разклонителя е по дълъг(над 5м) желателно е проводниците да са 3х2.5мм2.
В противен случай това ще доведе до спадане на захранващото напрежение - респективно спадане на мощноста и изкривяване.
При включване на усилвателя - той не тръгва веднага.Винаги има закъснение от няколко секунди докато текат преходните процеси и в този момент защитата е включена.Това обикновенно се индицира чрез светодиод.Ако защитата остане да свети - това означава че има проблем и самата защита не позволява включване на усилвателя.При това положение трябва да потърсите помощ от техник или сервиз.
По време на екплоатация на усилвателя звука трябва да е чист ясен без шум или брум. Ако имате шум или брум - трябва да се търси причината.
Забележка:
Всеки един усилвател има собствен шум и брум , но те трябва да са в малки приемливи граници - чуват се съвсем тихо като долепите ухо до тонколоната - лесно можете да го проверите това, при включен усилвател усилен докрай, без да е включен никакъв входен сигнал.
Шум - когато имате равномерен шум по всички честоти - обикновенно се получава от миксерите, от кабелите и други...
Брум - това е специфичен нискочестотен шум на 50 или 100Hz. Дължи се на недобра филтрация или захранване на лоша маса или прекъсната маса на кабели и други.
Свързване на тонколони:
Внимание!!
Когато се свързва чрез спикони към усилвателя - МОЛЯ убедете се че в самия спикон се изполват единствено крачета 1+ и 1- !!!
Крачета 2+ и 2- трябва да останат задължително празни.
Ако имате свързано краче 2+ или 2- усилвателя може да дефектира тъй като двойките се използват за специални режими като брижд и други.
Почти всички усилватели са разчетени да работят на 4 или 8 ома. Колкото е по малък импеданса - толкова повече се изцежда усилвателя. Вие избирате какъв да е режима. Обикновенно професионалните тонколони се правят 8 ома с цел лесно да се комбинират. При това положение 4 броя 8 омови тонколони лесно се включват към едно стъпало без да се нарушава работния режим. Съответно мощността се увеличава и става почти двойна!
Видове свързвания:
Паралелно :
Двата плюса на тонколоните отиват в плюса на усилвателя. Двата минуса на тонколоните съответно в минуса на усилвателя iли усилвателя подава сигнал на една тонколона - тя съответно подава на следващата.Това е най - често изполвания режим - може да се приложи само ако тонколоните са 8 омови, тогава екивалента ще е 4 ома .Важна особеност е, че тонколоните трябва да бъдат еднакви!
Ако тонколоните са 4 омови - при паралелно свързване се полува 2 ома екивалентен товар, което вече може да е проблем за усилвателя! Трябва да се провери дали изобщо може да се поддържа този режим.
Последователно:
Плюса на едната тонколона отива към минуса на следваща. Останалите изводи съответно към усилвателя. При това положение ако тонколоните са 8 ома - екивалентния товар е 16 ома! Ако са 4 ома - екивалента е 8 ома!
Този режим рядко се използва въпреки, че е напълно безопасен и облекчава работата и на усилвателя и на тонколоните - препоръчва се ако тонколоните не могат да издържат мощноста на усилвателя - това е допълнителна застраховка!
Грешка е да се свързват различни тонколони към един канал! Когато тонколоните са различни - те никога не може да работят при еднакъв режим.
Допуска се като краен компромис различни 8 омови тонколони към едно стъпало ако са поне 2 по 2 еднакви. Например:
На единия канал са свързани паралелно 2броя еднакви 15 инчови тонколони!
На другия канал са свързани паралелно 2 броя еднакви 12 инчови тонколони!
Разликата в силата ще се компенсира донякъде с потенциометрите на усилвателя, но това е непрофесионално свързване и е нежелателно.
Ако се чуствате несигурни и имате някакви въпроси относно нашите усилватели - МОЛЯ обадете се и поискайте консултация с техник!
Примерен алгоритъм на работа за крайни стъпала когато за пръв път го включвате:
1.Първо пускате усилвателя AntX от копчето за захранване без да имате закачени тонколони ,кабели и сигнали.Убеждавате се че не сте в режим бридж. При това положение светват всички светодиоди отпред и чакате да щтракне релето на защитата.(Най често защитата се индицира със светодиод) Ако има някакъв проблем с усилвателя то защитата ще остане включена и трябва да се търси проблема.
Защитата щтраква обикновенно след 5 до 30 секунди - ако това време е повече от минута - не е нормално.
Идеята е да се убедите че самия усилвател е в ред преди да почнете да го закачате.
2.Изключвате усилвателя и закачате тонколоните и входния сигнал.
Усилването е намалено на минимум .
Селекторите отзад трябва да са на стерео режим, лимитер изключен,входна чуствителност 1.4V,кросовър (Low pass) изключен.
3.Включвате отново усилвателя и почвате да усилвате постепенно. Ако всичко е наред трябва да имате мощен и силен звук без да има шум брум или изкривяване на звука. Ако всичко е наред преминаваме към следващата стъпка.
4.Настройване на усилвателя - При включен усилвател и тонколони слушате внимателно звука.Усилвателя е усилен на МАХ но сигнала е намален от входа(респективно от миксера).Започвате да усилвате постепенно от миксера(усилвателя си седи на мах) - и ако увеличите входния сигнал до оперативния максимум - но не светне пик на усилвателя или усещате че усилвателя "може" още - намаляте звука и превключвате на селектора на 1V или 0.775V - т.е Вие увеличавате чуствителността на усилвателя.
Би трябвало да нагласите оптимален баланс - когато входния сигнал е на максимум той трябва да успее да "напълни" почти докрай усилвателя. Естетвено трябва да се съобразите и с останалите фактори - като говорители и други. След като нагласите входната чуствителност вече включвате лимитера(препоръчително) и включвате кросовъра (ако се налага)
Забележка:
Даже и при максимални нива - не трябва да има никакво изкривяване на звука или пукане или шум или брум.Ако има - това не е нормално - трябва да се търси причината!
Важно допълнение ако ще ползвате професионален усилвател за вкъщи!
Напоследък все повече клиенти разочаровани от слабите възможности на домашните усилватели си купуват крайни стъпала за домашна употреба.Това не е проблем но трябва да се има във впредвид че управлението на такъв усилвател изисква МИКСЕР. Ако нямате миксер - трудно ще го управлявате не е удобно няма я "атаката" и задължително трябва да е на висока чуствителност 0.775V.
Миксер освен че смесва и обработва сигнала - подава много по силен и качествен сигнал от лаптопа телефони и други.Отново повтаряме - ТРЯБВА БАЛАНСИРАН СИГНАЛ. Няма никакъв смисъл да купуваш професионална техника и да и подадеш лош сигнал - тя просто няма да работи коректно.
В този случай нашия съвет е или да погледнете миксерите с вграден усилвател(ще ви свършат перфектна работа) или да си вземете отделен малък миксер!