Бас туби за кола-  принципи, сравнения и мнения.
За се осмисли тази втора част трябва първо да се прочете и разбере първата част:
https://anteks.bg/bart/za-subuferite-za-kola

И така, вече в 2021 година технологиите напреднаха много, и стана възможно да се подобрят рязко автомобилните бас туби за коли и тук ние ще разкажем как точно може да стане това.
Ще направим отново уточнение – умишлено опростяваме техническите термини и някои неща с цел лесна разбираемост.
Тъй като, все още няма писани учебници за кар аудиото - уточняваме че прилагаме правилата за професионалното аудио.
Все пак на една планета живеем и физичните закони са едни и същи  предполага се, че като се знаят принципите на професионалното аудио същото ще се приложи и за бас касите за коли.
И така:
Закупили сте си субуфер за кола и трябва да му направите кутия. Или пък сте го купили наготово с кутията, но не Ви харесва как свири  или се съмнявате че е добре направен и има още потенциал.

Преди да започнем каквото и да било трябва отново да си припомним някои основни закони!

1. Бас бокса/кутията е по -важна и от самия говорител. Под 60Hz реално кутията върши работата.
Няма вариант да сложиш качествен басов говорител в калпава кутия и той да свири.
Няма вариант и да сложиш в качествен бас бокс слаб говорител и той да свири. Трябва двете да се напаснат за да има резултат!

2.Колкото по -ниска честота искаш – толкова повече енергия трябва!
Това обаче също си има  граници – в един момент звука почва да изчезва и на негово място идва вибрацията. Субуферите трябва да работят малко над тази граница. Сиреч прекалено ниска честота е безсмислено – губиш звука, идва вибрацията а и ти трябва доста по - голяма мощност.
Реално при субуферите гледаме границата 40-150Hz. Под 40Hz просто е безсмислено (звука намалява) а над 120Hz субуферите естетвено намаляват - оттам поемат другите говорители.

3.Хубавия бас (мощен качествен) може да се направи по два начина -образно казано!

   3.1 По електронен начин – Примерно имате някакъв не особено ефективен субуфер и за да го накарате да свири по силно – просто му подавате повече ватове от по силен усилвател. Ако ли пък субуфера не свири достатъчно ниски честоти 50Hz – това го коригирате с електронни корекции. Примерно от еквалайзер или DSP или с най -обикновенни честотни корекции го карате да засвири както трябва.

  3.2. По механичен/физичен начин - При правилно/точно изчислена кутия и качествен субуфер, постигаме всичко каквото искаме без коригираме електронно. Мощноста се постига без да усилваме много, защото самия субуфер е ефективен, а ниската честота се получава, защото  кутията е правилно настроена.

Трябва много добре да се осмислят тези два начина, защото тук се крият тайните на добрия бас.

4. Правило – Басовия звук генериран по естетствен механичен/физичен начин е много по - добър от същият електронен.

От това четвърто правило следва, че винаги трябва да се  изполва бас, генериран естетвено от самата тонколона, а не тя да има недостатъци които после да ги оправяме електронно.

То такава идеална тонколона няма на практика , но трябва да се стремим нещата винаги да стават по естетвения начин и едва ако е невъзможно – тогава да правим минимални корекции.

Тук по долу сме направили реален пример с две автомобилни бас туби, които показват тези правила.

Сравняваме настроена/изчислена трапецовидна басова тонколона със същата кръгла неизчислена каквато масово се продава!

Забележки :
1. Измерваме при едни и същи условия (време, място, настройки, изм.система) .
Един и същ говорител е монтиран
първо в кръгла туба(червена графика) после в специално направена за него трапецовидна кутия(синя графика)
2.Тестов еталонен сигнал (предоставен от измервателната система) – приблизително 2W за 4 ома- което отговаря на 2.83V eфективно напрежение измерено с мултицет или Vpp =8.1V – пълен размах по амплитуда на осцилоскоп!(просто такъв еталонен сигнал имаме)
3. Измерваме в голямо затворено помещение, а не на открито или в изолирана камера, което не е съвсем правилно, но сме установили че грешката е минимална и пренебрежима в нашия случай.
4. Графиките сме ги разтегнали в удобен размер – до 1kHz и през 2 децибела! Мерим с измервателен микрофон звуково ниво реално какво излъчва субуфера ! Нашата измервателната  система отстъпва по параметри на сериозните ни колеги (Робокс,Обертон), но ни дава поне 95% точност което е напълно достатъчно за кар аудиото.
5.Моля не гледайте след 250-300 Херца - така или иначе там ще го среже кросовъра на усилвателя



Разликата е ясно видима и драстична!

Това е разлика само от кутиите/бас бокса.
Реално кръглата туба има два сериозни проблема:
Първо:
Тя свири по слабо даже в пика си 75Hz тя е около 2dB по -слаба,   а при 50Hz има 7 dB разлика
- това е огромна разлика, 7 децибела са повече от 4 пъти – ясно се вижда, че при 45 Hz тя започва да  умира. Няма никой там.

Второ :
Изключително ограничен честотен обхват: Тя реално свири от 70 до 85 херца (ниво 90dB)
Ние си знаем че кръглата туба (варела ) не може да свири, но не очаквахме да е толкова зле! Направо може да се каже, че свири само едни барабани. Изключително ограничена честотна лента и то в обхвата около 80Hz.
Това  реално даже не са баси.Това реално е „пънч“. Така му викат барабанистите и е буквално ниските барабани – не е бас касата!
Всъщност точно на тази характеристика се дължи лошото мнение на професионалистите за автомобилните туби или бас касите. Точно на тази характеристика и викат че е резонансна. Защото тя свири само един единствен звук – този на тръбата!

Може би си мислите, че проблема е в говорителя или защото кръглата туба не е изчислена?
Не – това е проблем на кутията и конструкцията като цяло. Дори да променяш обема (размера) и да настройваш басрефлекса – резултатите ще бъдат почти същите.
Пробвали сме многократно – ей така  за спорта!
И маркови (не споделяме кои, че ще ни бият) и всякакви други.

Трапецовидната кутия има прекрасни резултати за бас туба за кола а именно:
Свири от 40 до 100 Hz долу горе равномерно!
Отделно от това няма ясно изразен връх има прилично равно плато (няма голяма разлика между 45 и 80Hz).
Тук вече има бас.Това е нещо коренно различно. Тук не само, че има бас и звучи бас касата, а може да се усети разликата между различните бас каси. Такъв бас би се харесал и на претенциозни хора и професионалисти.
Тази огромна разлика е постигната само и единствено от кутията.

Казано на прост език специално за автоманиаците:
Качествения бас 50Hz, при сметната/оразмерена кутия е поне 4 пъти по - голям и силен. Това означава, че усилвателя може да е два пъти по слаб или да дърпа два пъти по - малко ток от колата.

Мислите ли,  че това е малко?
Пак помислете – уверяваме Ви че на Вашата кола и акумулатор не им е все едно дали дърпате 300 или 600 вата! Респективно дали ще дърпаш 25 или 50 ампера!
Това означава по - лек и безопасен режим на усилвателя, малък спад на напрежението по - дебелия кабел, по - малко проблеми и не на последно място – запас от мощност.

И ако се наложи да напънеш - имаш пълноценен резерв от мощност.

Това с пълноценния запас е много важно и се изразява в следното:

Реално ако субуфера си свири силно (механично,естетвено) и когато почнеш да усилваш (подаваш му ватове) той почва да си увеличава звуковото ниво пропорционално на мощноста.
Обаче неизбежно се стига до един много кофти момент. Стигаш една граница при която колкото и да усилваш, звуковото ниво си седи на едно място и не се увеличава - ама субуфера се претоварва.
Претоварването обаче не винаги може да се усети в колата с всички допълнителни странични звуци.
И ето:  проблема е готов.

Ако например кръгла туба трябва да се монтира от опитен майстор с музикален слух  – майстора се стреми електронно да компенсира недостатъците на кръглата туба. Ако е възможно разбира се.
То компенсацията е проста – ще увеличи усилването само на 50Hz, така че да се поизравни с пика от 80Hz  и да стане нещо като плато.
Може да се получи разбира се – това е електронния начин на работа.
Той обаче има два огромни минуса.
Първо – изчезва резерва от мощност.
Защото субуфера вече работи напънат усилен на 50Hz и даже леко да дадеш тяга – веднага стигаш лимита. Оттам до изгарянето е една крачка.Или ще изкриви силно сигнала.
Следователно това нещо работи само за ниски мощности.
Втория минус:
Виж правило 4.
Това е електронно компенсиране на механичен недостатък. Баса е по - неестетвен, по - некачествен.

Тук ще направим няколко странични забележки:
Баса има още допълнителни характеристики за разлика от средите и високите. При баса е много важно да има къси преходни процеси с динамика. Тези параметри много трудно се измерват, но пък се усещат. Най - просто може да се обяснят по следния начин:
При бас който е пълен покой идва рязък сигнал с пълна сила - баса трябва да реагира мигновено.
Да, но на практика не е така - има забавяне. Сякаш самия субуфер е бавен и инертен.
След пълен "ряз" трябва да настъпи пълна тишина -  реално също не се получава така.
На баса му трябва време за да се успокои и затихне.
Другото е, че субуфера трябва да реагира веднага и отчетливо на копчето за усилване.
При професионалното аудио отделят огромно внимание на фазата на басовата вълна. При субуферите обаче, според нас няма нужда да го разглеждаме. Защото субуфера е само един. Ако са два  или повече - тогава се действа по друг начин.
Всичко което се споменава по горе е много трудно да се реализира - ако се направи обаче винаги се прави  със много ефективен субуфер и почти винаги е постигнато по механичен/физичен начин, а електронната корекция пак я има но е минимална.
Любопитна подробност, ако погледнете  внимателно графиките - ще забележите нещо интересно. Реално ние сме пуснали еднакъв равен сигнал от 20 до 20кHz - като няма никакво ограничение/ като кросовъри, филтри и други/ на графиката ясно се вижда, че само и единствено баса изпъква - след 100 Херца почна да пада нивото и то пада с голяма стръмност без намесата на никаква електроника! Едва ли не кросовъра на усилвателя е излишен.

Неизбежно трябва да засегнем и финансовия въпрос. Всички искат повече бас за по - малко пари, да не изгаря и да не прави проблеми по колата.
Вижда се,  че драстичната разлика идва от настроената кутия. Кутията може да струва доста по малко и евтино спрямо говорител, усилвател и други.
Следователно най - важно от всичко е ефективната бас туба. Правилно настроена.
Тази графика е сравнение между две различни трапецовидни настроени туби.




Вижда се, че разликата не е толкова голяма но я има.
„Малката“ трапецовидна туба(червено) има малък пик около 75Hz, но си има и бас на 45, па макар и по малък. Няма толкова категорично плато колкото голямата трапецовидна туба в синьо.
Би могло още малко да се поизравни „малката“ туба – да се повдигнат леко 45-50Hz с1-dB,  но тогава пънча от 75dB ще се намали с 1-2 децибела и резултата ще е спорен.
Тоест едното става за сметка на другото.
Няма пълно щастие. Но и така е добре. Особено ако сравняваме с варела!
Защото почти всяка песен има пънч (барабани 70-90Hz), но не всяка песен има бас каса (45-50Hz) въпрос на вкус!

Въпреки големите очевидни недостатъци кръглата туба ще продължи да се купува (според нас) защото е  малка  и евтина и все още има хора които харесват пънча, не толкова баса.
И неосведомени хора естетвено.

Спомняме си отлично как преди  много години (около 2006-2010), кръглите туби доминираха на пазара.
С кръгли туби започна изобщо тази ниша.
От 10 продадени 9 бяха кръгли,  една беше различна- и то заради багажника и собственика нещастен, че не може да навре кръгла.
Повечето хора са чували именно такъв тип туба и всяка втора изгаряше.
Дали се харесваше? Ами да – харесваше се.
Защото,  нямаше база за сравнение и не се знаеха много неща. Не бяха така развити технологиите, имаше по - малко знания, вкусовете бяха различни.
Някъде през тези години, имаше една теория (на един известен производител), че кръглата туба действа като рупор и допълнително усилва ниската честота – затова трябва да са кръгли с бас рефлекс отзад!

Това беше толкова погрешно – колкото и теорията че кръглата туба подхожда на кръгли уши!!

Може би най показателни са думите на известен наш барабанист, който имаше кръгла туба в колата си в далечната 2010:

- „ Абе пускам си аз моя диск да се накефя колко гениален барабанист съм, бре това не е мойта бас каса бре! Пускам диск на Тина Търнър – а стига ве, ми то бас касата звучи по същия начин! Е хубава работа – ако всички бас каси звучат еднакво как хората ще оценят моя шедьовър??“

И просто изхвърли варела (тубата) от колата!За да не си развалял слуха и да му пада нивото!
Тогава си мислехме че проблема му беше че нямаше кръгли уши, ама сега не мислим така :))

E сега тубите са много много по напреднали отпреди 10 години,  нещата не са същите. Ама ушите са същите!

Накрая искаме да дадем практически насоки и указания как да направите автомобилна бас туба с нашите субуфери - целта е да ги изцедите максимално,  да получите максимума от тези субуфери,
като по- късно ще публикуваме всички Т/С параметри графики и други.
Засега даваме директно изводи и заключения, които ще актуализираме с течение на времето!

За SW450S4

Това е по мощния субуфер с 3 инчова шпула 12мм желязо и двойна трептилка.
Моля спазвайте посочените по долу правила:
1.Този субуфер иска по - голям обем - 56-57литра - Това е чистия обем вътре без да изваждате субуфера и бас рефлекса (все едно ги няма) Моля, не намаляйте този обем - ще загубите SPL при средни и високи нива.
2. Геометрията на кутията е изключително важна - Тя трябва да бъде трапец или подобен правоъгълник, като дълбочината не трябва да е голяма. Може да бъде широка, висока но не и прекалено дълбока (макс 40-45см), като бас рефлекса задължително трябва да бъде отпред! Ако е отзад или отсрани рязко ще намалее силата - задължително отпред, като е желателно да е на минимум 7-8 см от края на субуфера и минимум 4-5 см от стената на бас бокса - това е заради завихрянето. Кутията трябва да бъде допълнително укрепена - на челната дъска задължително летви в ъглите залети, ако бас бокса "диша" ще загубите сила.
3.Бас рефлекса е изключително важен - както казахме той  е задължително отпред и трябва да бъде 100мм диаметър и 75-85мм дължина! Тези размери са настроени точно за този обем и този говорител. Не ги променяйте - ще загубите! Бас рефлексът е кръгъл, пластмасов, обикновен без разни решетни по него.
4. Вата - безпорно трябва да има вата в бас бокса - обаче същестуват спорове колко точно да бъде! Не става тънка вата или парцали. Правилата определят ватата да бъде определено тегло спрямо параметрите. Ние изполваме дебелата, плътна (около 1см) и твърда вата (производство на Арбанаси), която закрепяме с такер по стените. С тази вата са облечени около 70% от вътрешните стeни - примерно дъното, гърба, и двете страници, ватата е прибрана плътно по стените, без да се губи от обема!

Това са 4 основни правила за този субуфер, ако всичко сте направили както трябва - готовия бас бокс трябва да има отлични параметри и с лекота ще извади плътен, дълбок, рязък бас без да се напъва усилвателя. Задължително в бридж режим! Кросовъра може да реже и на 6dB или на 12 - въпрос на вкус. Границата трябва да е между 120 и 250Hz зависи от останалите говорители в колата!

Ако Вие сте закупили този субуфер от нас или от наш дилър и имате допълнителни въпроси - пуснете един имейл - ние сме на линия винаги!Ако нямате подходящ бас рефлекс - обадете се и ще изпратим!
Твърдим, че при правилно направено всичко  този басбокс освен че ще извади качествен звук , по сила и мощност  успешно ще конкурира многократно по скъпи и реномирани марки! Проверено!